MOJE CESTA K BÁJEČNÝM WEBŮM

Když jsem v roce 2010 začínala své podnikání na netu, nemusela jsem řešit žádný web. Vydala jsem se po předem určených cestách v rámci aukčního serveru, kde jsem prodávala Next return. Po pár měsících jsem došla k tomu, že
e-shop by byl fajn. A založila svůj první (dnes již neexistující). Na obrazovku mi tehdy přistálo jednoduché předpřipravené krabicové řešení, které mi nedávalo příliš možností ke kreativitě. 

V březnu 2011 jsem otevřela druhý e-shop, ve stejné "krabici". Jenže. Za těch pár měsíců, kdy mi fungoval 1.eshop jsem přece jen krapet povyrostla a pochopila jsem, že prostředí obchodu je pro zákazníky a pro mou prezentaci na internetu docela důležité. A protože jsem byla ještě naprostý zelenáč, co se tvorby stránek a grafiky týče, oslovila jsem grafičku Dášu. A ta mi můj druhý e-shop oblékla do hodně slušivého kabátku. A jak jsem uviděla tuhle krasavici, náhle se mi rozsvítilo. E-shop č.1 se znenadání jevil jako strašný, amatérský a absolutně nereprezentativní. 

V dalších měsících jsem otevřela (a zase zavřela a nebo taky nezavřela) několik dalších e-shopů a učila se, učila se a učila se. Zkoušela, hrála si, experimentovala. Jeden víkend jsem došla k tomu, že se v životě neobejdu bez základů CSS stylování. A protože ten víkend zrovna děti byly u svého táty, zavřela jsem se v pokoji, nejedla, nespala a po 48 hodinách samostudia a zkoušení jsem vyšla se základy stylování pomocí CSS, ze kterých čerpán dodnes. 

 Chybami se člověk učí

Vzpomínám si na hrůzu, kterou mě tohle učení stálo. Zápis text {display: none} znamenal zmizení veškerého (a že fakt veškerého) textu z mého hlavního e-shopu. A když není text, nelze na nic kliknout, nelze se dostat do administrace a zápis smazat. Nejde nic. Zírala jsem na ty prázdné stránky a nevěděla, co mám dělat. E-maily od zákazníků, které velmi rychle začaly chodit a upozorňovat mě, že si nemohou nic objednat neb tam není text, mě fakt nepovzbudily. V čase, kdy administrátor e-shopu nefungoval. Jo, byly to dlouhé hodiny, než jsem byla zachráněná a admin nešťastný zápis smazal.

Dnes se tomu směju. Je to vlastně podstata mého životního přístupu, která mě žene stále dál a díky které se neustále zdokonaluji, posouvám a učím novému. Totiž:

Žádný učený z nebe nespadl.

Chyby se stanou, ale nesmíme se z nich posrat.

A opakováním činnosti se z ní stává dovednost.

Od e-shopů k WordPressu

V dalších letech jsem ke svému on-line životu začala potřebovala nejen e-shopy, ale také prezentační stránky pro své projekty. Po vyzkoušení všeho možného jsem zakotvila u WordPressu (WP). Je zdarma, dá se rozšířit mraky pluginy (doplňkové soubory a funkce) a pro úpravu vzhledu je toooooolik šablon! 

První web, který jsem na WP postavila, je tento. Byť už nijak nefunguje, zachovávám jej jako vzpomínku :-). Naučila jsem se na něm tak strašně moc! Našla jsem si funkční pluginy, které mi dodaly do šablony funkce, které neměla. Jen na úvodní stránce je tlačítko plugin, šedé rámečky s růžovým textem jsou plugin, e-shop je plugin, kontaktní formulář je plugin...Má dokonce klub, takže funkce členství, která hlídá datum vypršení, členskou sekci apod. Postavit tenhle web bylo fakt umění. Přirovnala bych to k tomu, že na začátku jsem dostala ubohou kostru stroje, kterou jsem cílenými součástky a díly (pluginy) vytunila ve fungující mašinu. 

Na WP jsem postavila potom dalších asi 5 webů. A objevila jsem, že pluginy se taky nemusí snášet. Třeba s vybranou šablonou vzhledu. Nebo mezi sebou. Výsledky byly někdy fakt tristní. Třeba strašně pomalé načítání stránek, ze kterého by vyletěl z kůže i nejpomalejší šnek. Taky jsem zjistila, že ne vše jde získat zdarma a některé pluginy je potřeba koupit. A stavba stránek se tak přesouvá od zdarma k placeným. S nejistotou, zda dokupovaný plugin nebude agresivní k těm, které tam už mám a tedy mně ve finále k ničemu. A to nemluvím o tom, že většina šablon a pluginů je jen v angličtině a že to nastavení fakt nebyla pokaždé hračka. 

Byla to doba, která mi dala neskutečně mnoho! Znalostí, samostudia, zážitků i poznání. Třeba:

Že zdarma není pokaždé to nejlevnější řešení.

Že na cestě k cíli opravdu záleží a je rozdíl, jestli dva obrázky dáte na stránce vedle sebe krásně na přesné pozice (a po zobrazení na jiných zařízeních tam také stejně krásně zůstanou) za několik hodin s nejistým výsledkem nebo na jedno kliknutí.

Že sofistikované funkce - jako např členská sekce s uzavřeným obsahem pro platící zákazníky - mohou znamenat tvorbu několik týdnů a nebo naopak jen pár hodin.

A mnoho dalších. 

Od WordPressu k Miowebu

A přišel den, přesně to bylo v únoru 2015, kdy mi do cesty přišla šablona Mioweb (MW). Nejdřív si mě nezískala a chtěla jsem žít svůj život dál bez ní. Tak přece jen jsem se už promořila nejhoršími fázemi při stavbě webu čistě na WP, měla jsem svou databanku oblíbených a funkčních pluginů a naučené postupy. MW se mi zdál jako přílišné rozmazlování a nadstandard, který nepotřebuji. Jak moc jsem se mýlila!

Co osud nechtěl, dostala jsem se k výhodné nabídce na nákup MW a rozhodla se mu dát šanci. Přirovnala bych to asi k tomu, když ze Škodovky přesednete do Ferrari. Nechápala jsem, jak je možné, že jde postavit web tak snadno. A už vůbec jsem nechápala, jak to, že MW dávno nemám. Láska započala a drží mě dodnes. 

I tady jsem si prošla dlouhou cestu samostudia a učení se. První weby byly strašné. Ale učila jsem se, předělávala, zkoušela, experimentovala, dozrávala, získávala poznání a vyrostla jsem. Dneska znám Mioweb jako své boty a dokážu na něm vykouzlit báječné weby. 

Pochopila jsem, že web a to, jak vypadá, je důležité. Že je to jako první dojem, podle kterého si činíme názor na člověka. A že se první dojem pak hodně těžce přepisuje víme všichni. 

Od svých webů ke klientům

Velkou změnou v mém životě bylo poznání, že i když je Mioweb jednoduchý, neznamená to, že si na něm jeho majitelé dokáží udělat svoje weby krásné, funkční, přehledné a klientsky přívětivé. Dnes a denně narážím na nepěkné a chaotické weby postavené na Miowebu. A vím, že je to zcela zbytečné. Také vím, že díky tomu majitelé těchto webů přicházejí o zákazníky. Jak to mohu tvrdit? Dnes mi to říkají sami, když chtějí, abych jim web předělala. A já jim ho ráda předělám. 

Musela jsem nejdříve pochopit, že to, co s Miowebem umím a co jsem se naučila za ty předešlé roky, není samozřejmost. A pak jsem musela uvěřit tomu, že o to, co umím, by mohl mít někdo zájem. A světe div se. Klienti přicházejí a mohu pro ně stavět zbrusu nové weby, provádět re-design nebo re-audit. A výsledky jsou vždy ohromující. 

Jak pracuji

Když mě klient osloví s konkrétním požadavkem, prohlédnu si jeho web, pokud ho má.

Je to zvláštní chvíle, kdy se vnitřně přepínám do jakéhosi nového módu a otvírám vnitřní oči, které vidí, co jiní ne. Vnímám vůni a charakter webu, nasávám majitele a sleduji, zda je prezentace webu v souladu s ním a jeho charakterem a poselstvím. Sleduji logiku a uspořádání webu, jeho texty a lákavost pro mě jako čtenáře, jejich srozumitelnost a sdělení. Zaměřuji se na detaily, které mi napoví o prioritách majitele a u kterých vím, že mají vliv na návštěvníky a zákazníky, aniž to třeba vůbec tuší. Detaily, které mi vypráví o majiteli webu více, než samotné věty a slova jeho stránek nebo příběhu.

A tak nějak "samo" se mi začne skládat řešení a nápad, najednou vím, kde, co a jak změnit a opravit, co je potřeba, co webu vyloženě škodí a nebo kde naopak je úplně uťápnuté to, co je potřeba vykřičet do světa. Zkrátka najednou vnitřně vidím web, který bude svého majitele reprezentovat a ukazovat ho v tom nejlepším světle. Který bude vyzařovat z něj a jeho práce a nabídky to nejlepší. 

Klientovi pak některé své postřehy sdělím a pokaždé je odpověď stejná: "Ano, pusť se do práce." A já se s radostí pouštím! Uzavírám se do svého vnitřního světa, vracím se zpátky do zvláštního "módu" a plynu v něm, tvořím, zkouším, ladím a pod rukama roste dílo, které je krásné, vyladěné, logické, přehledné, klientsky přívětivé, podvědomě i vědomě nesoucí informaci: tady je web, jehož majiteli záleží na jeho návštěvnících a zákaznících.

A miluju ten výsledek. To setkání nového webu s novým majitelem. Ty reakce typu: "To je ono. To je krásný. To snad není možný. To je tak jednoduchý. Spadla mi brada. Získalo si mě to." Atd. 

Zbrusu nové weby pak tvořím dle požadavků klienta a pokud moc neví - což se stává a je to normální - začneme nalezením vhodných barev, vytvořením několika návrhů první stránky, strukturou...Ladíme obsah, rozvržení....

Tvořit weby na Miowebu je moje vášeň. Miluju samotný proces tvorby, výsledky, dopilovávání. Dneska vím, že vzhled webu je důležitý. Stejně jako třeba oblečení při pracovní schůzce nebo návštěvě divadla. Že vypovídá o majiteli víc, než si uvědomuje, chce a myslí. A že jako existuje vědomá řeč těla a vědomé oblékání se, existuje také vědomá tvorba webu. A tu dnes dělám se svým pomocníkem Miowebem.

Chcete také svůj web postavit vědomě tak, aby vás ukázal v tom nejlepším světle? Aby vašim návštěvníkům a zákazníkům bylo u vás dobře? Aby i vám samotným bylo na vašem webu dobře? Aby i nejmenší detaily nesly kladné poselství? Pak je Báječný web plně k vašim službám! 

Co je třeba udělat? Vyberte si službu, o kterou stojíte, objednejte si a uhraďte první hodinu práce (tím si závazně bloknete místo v pořadníku) a těšte se na svůj vlastní báječný web. :-)