Co se skrývá za (re)designem webu

Mnoho lidí si redesign zjednodušeně představí tak, že se z webu strhnou ty staré, ošklivé, popř. nemoderní šaty a obléknou se mu krásné, líbivé a moderní. Když by redesign byl jen toto, bylo by to nejen smutné, ale hlavně hodně povrchní. Co se tedy vlastně děje a co vše se ukrývá za tajemným slovem redesign…?

1. MAJITEL

Nejsem velká firma a nemám tým odborníků. Stejně tak mí klienti nejsou velké firmy a nemají tým odborníků. Právě naopak. Jsou to ve většině případů single podnikatelé, kteří na internetu nabízejí své know–how, služby, rady, pomoc. Jejich forma podnikání je vysoce osobní a založená na nich samotných.

Pro mě v tu chvíli jejich web nahrazuje je samotné. Vidím v tom silnou paralelu s osobní schůzkou. Jen si to představte:

Máte domluvenou schůzku s někým, kdo potřebuje vaše služby, o kom jste přesvědčeni, že mu můžete tím co víte, znáte a nabízíte pomoct. Co uděláte? Obléknete si domácí vytahané tepláky, ledabyle hodíte do igelitky pár papírů a neučesaní s dechem páchnoucím po česnekové pomazánce vyrazíte na schůzku? No asi ne, že jo? :D

Dáte si záležet na tom, aby i váš (nejen první dojem) byl příjemný, abyste se dobře cítili, možná na sebe hodíte oblíbené šaty a na pusu oblíbený odstín rtěnky. Nebo ještě rychle vyperete ty béžové pláťáky a tu světlou košili, protože v nich vypadáte mladě a pokaždé se v tom cítíte příjemně a nabití energií. Rozhodně budete přemýšlet nad tím, jaký dojem uděláte nebo chcete udělat. A rozhodně se nevyhnete tomu, že do toho všeho promítnete svou osobnost, to jací jste, jaký máte vkus apod.

A přesně to se snažím dostat do nových webů. To, jací jste, kdo jste, váš vkus, pohled na věc, světonázor, vaši osobitost a osobní esenci. To, co člověk vnímá, když vás vidí.

Dnes je několik propracovaných testů a kurzů na určení typu osobnosti. Octo codes Táni Havlíčkové vám určí typ osobnosti z hlediska oblékání, existují testy na určení profilu dle barev. A potom tohle vše pohřbíme a potlačíme, když si tvoříme svůj osobní web? Proč? Není právě to, že do webu otiskneme sami sebe, ta cesta, jak se odlišit a jak si přitáhnout ty správné zákazníky?

Proto se vás při redesignu ptám, jaké barvy máte rádi, jaké prvky, jaké fonty, hledám váš styl, vaši osobnost, vaši vůni. :) Proto vás „nutím“ se nechat profesionálně nafotit, protože mnohdy vaše fotky jsou přesně ty vytahané tepláky a česneková pomazánka.

Tahle fotka je sice focená jedním časopisem pro jeho potřeby, ale krásně ukazuje, jaké fotky často na webech vidím.

 

Vedle toho fotka nafocená dobrým profi fotografem a která má duši a něco navíc. Foto by Gabriela Pausa, na fotce Veronika Hanzlíková, www.veronikahanzlikova.cz.

Při redesignu je pro mě důležité poznat majitele. Pochopit jeho esenci, jeho touhy, záměry, to kým je a to do webu dostat.

A pojďme dál, hlouběji. Opět se vrátím k paralele s osobní schůzkou. Když se na ni budete chystat, logicky začnete přemýšlet:

  • ➤ S kým mám schůzku? Co je to za člověka? Známe se už trochu nebo vůbec?
  • ➤ Co ten člověk řeší? S čím zápasí?
  • ➤ Jak mu mohu pomoct já? Co z toho, co mám a vím, mu může pomoci? Kde je to řešení pro něj?

 

2. KLIENT

Majitel webu je jen jedna strana mince. Tu druhou tvoří klient a jeho potřeby. Proto dalším velmi důležitým momentem při redesignu je pobavit se o vašem klientovi. Nezřídka se mi stává, že majitel webu až tak moc neví a nebo je hodně obecný a široký.

Základem úspěchu v podnikání je dobře si určit a poznat svou cílovou skupinu. A být velmi konkrétní, což vás dovede k tomu, že od širokého cílení přejdete k užšímu a ideálně k nejužšímu.

Jednou mi moudrá žena Stáňa Stiborová (to bylo v době, kdy jsme ještě vůbec nebyly v úzkém pracovně–lidském vztahu, nebyla jsem její parťačkou, ale začínající studentkou v kurzu Podnikání z pláže 2015), když jsem řešila spuštění jednoho produktu do prodeje a ona si přečetla mou stránku s nabídkou produktu, který byl tak skvělý :D, že ho mohl používat kdokoliv (děti, ženy, muži, mladí staří), řekla:

„Ty se snažíš jednou dělovou koulí trefit celé stádo antilop. Na večeři ti ale bude stačit jen jedna.“

Tahle věta mi změnila život. Pochopila jsem, že jasné vypreparování cílové skupiny, silné zúžení, jasné zaměření se a zacílení, je to, co vede k úspěchu.

Při redesignu potřebuji jasně vědět, kdo je váš klient. Podle toho pak design a strukturu uzpůsobím.

Jinak totiž budeme přemýšlet na webem, kam chodí především ženy, které jsou s dětmi doma. A jinak o webu, kam chodí ženy, kterým už děti odrostly. Jinak bude vypadat web pro ženy, které vydělávají 50 tisíc měsíčně a jejich hlavní prioritou je ušetřit čas, nikoliv ty peníze a jinak pro ženy, které pracují za minimální mzdu, ale přesto se potřebují ve svém životě posunout. A to stále jen mluvíme obecně o ženách, tedy jsme pořád široce zacílení.

Jak si definovat svého klienta

Vraťme se k osobní schůzce. Bude vás zajímat, kdo je ten člověk naproti vám, co řeší a jaká je jeho situace? No jasně že ano! Nejspíš se ho zeptáte:

  • ➤ Jak se jmenuje.
  • ➤ Co dělá – jaké je jeho zaměstnání.
  • ➤ Kolik mu je let (nebo to odhadnete, zařadíte ho do nějaké věkové skupiny).
  • ➤ Kolik vydělává (nebo to odvodíte z toho jeho zaměstnání).
  • ➤ Jak tráví volný čas, co má rád, co je pro něj důležité.
  • ➤ Budete se snažit zjistit a pochopit jeho aktuální situaci, tedy startovní bod.
  • ➤ Budete chtít vědět, s čím potřebuje pomoci, co očekává od vás, budete si ujasňovat jeho potřeby a přání a konfrontovat je se sebou samým a s tím, co víte a umíte a zda právě vy mu můžete (nebo klidně i jestli mu chcete) pomoct.
  • ➤ Budete vnímat jeho intelekt a podle toho zvolíte styl mluvy a argumentace.

A stejné otázky si potřebujete položit ve vztahu ke svému virtuálnímu klientovi. Vy tu nejste pro každého. Nechcete oslnit celé stádo. Vás zajímá ta jedna antilopa. Ve virtuálním světě tomu říkáme avatar. Je to tzv. Ideální klient. Stvoříte ho vy sami. Je to o tom, pro koho tu jste. Pro koho své produkty a služby děláte.

Při redesignu se o tom s majiteli bavím, konzultujeme to, hodnotíme, zda jsou texty vzhledem k cílové skupině ok a relevantní a při tvorbě webu se na cílovou skupinu stále myslí a pamatuje.

Je v tom ale mnohem víc

Je v tom i to, na jakou klientelu si troufáte. Zažila jsem lidi, kteří byli skvělí. Hodně vzdělaní, o svém oboru toho věděli opravdu hodně, jejich nabídka produktů byla skvělá, propracovaná, dokonalá. A ti lidé o sobě a svém byznyse smýšleli nízko, nevěřili si. Měli v sobě blok, kterým brzdili sebe i to, co mohli svým klientům dát. A také jakým klientům.

Nejednou se mi ale také stalo, že po redesignu webu se jejich pohled na sebe a svou práci rapidně změnil, vytáhlo je to celé výš, vyrostli.  To je jedna z tajemných složek redesignu – když se otevřete, můžete získat daleko víc, než jen nový web. ;)

Definovat si jasně a úzce svého klienta je pro dobrý redesign webu velmi důležité.

www.terezatesinska.cz

3. STANOVENÍ CÍLE, ZÁMĚRU, STRETEGIE

Představte si krásné sobotní odpoledne a vy s partnerem usoudíte, že je blbost sedět doma. Něco ve stylu: „Miláčku, je krásně, neseďme doma, půjdeme na chvíli ven.“ Po chvilce se oba sejdete v předsíni nachystaní jít ven. A možná na sebe budete vejrat a nechápat:

♀ Žena bude stát v krásných letních šatičkách, obutá v lodičkách na vysokém podpatku a s dokonalým líčením. Jde se přece ven a to znamená na procházku do města, tak ať jí to sluší, co kdyby potkali kamarádku.

♂ Muž bude stát v maskáčových kraťasech, volném triku, pohorách a s batohem přes rameno s flaškou energeťáku, protože jít ven přece znamená se zapotit, nějakou aktivitu a už dlouho plánuje ten výstup na hrad Bubuštejn a když s ním je ochotná jít i partnerka, tak to je žůžo, super, paráda.

Tak drsný to třeba být nemusí. :D Jenže – i ve zdánlivě jasných věcech máme různé cíle a představy. Můžete jít třeba společně na schůzku s klientem. Obléknete se podobně, víte, že chcete klienta získat pro svou službu, jakoby plujete ve stejné řece, ale pak se ukáže, že jeden partner chtěl navázat především vztah a potom prodávat a druhý chtěl jít naopak rovnou na věc a co nejdříve s obchodní nabídkou vyrukovat. Zdánlivě stejný cíl, ale jiná strategie.

A na webu to funguje stejně.

Proto je velmi důležité si říct, o co mi jde. Tady se už promítá strategie, cíle, záměr, hledání způsobů, jak toho dosáhnout. Prolíná se to s klientem, uzpůsobují se mu (tomu) komunikační kanály, vizuální prvky, struktura webu. Prolíná se to s majitelem webu, protože některé prvky nebo techniky prostě nezvládne, nebo nejsou s ním v souladu. Vidíte, jak vše souvisí se vším? :)

Tahle část je fakt pestrá. Mnohdy se ukáže, že majitel nemá vlastně představu, jak chce toho, co chce, dosáhnout. Nepřemýšlí do hloubky. Neklade si ty správné otázky. Nebo naopak má jasnou představu, protože to viděl na jiném webu nebo to super funguje jeho kámošovi na webu, ale dočista v tom zapomene na klienta. Nebo na sebe. Na to, že on jako majitel webu je jiný než jeho kamarád a že cesty, po kterých jde jeho kámoš, nejsou a nemají být těmi jeho.

Poznámka: bavíme se o redesignu osobního podnikatelského webu. U webů (velkých) firem, nebo třeba e-shopů, některé věci řešit nebudeme a naopak některé daleko více, než u osobních webů.

Jak říkám, tahle část je fakt pestrá. :) Umí jít hodně do hloubky. Donutí vás přemýšlet. Může vám vytáhnout některé nezpracované věci sama v sobě. Pokaždé však máte možnost ujasnit si, o co vám opravdu ve vašem podnikání jde (a nejsou to vždy jen peníze a konverze na prvním místě) a to je skvělé.

Dívala jsem se do očí už mnoha příběhům, které jsou za novými weby mých klientů. Schované za monitor s novým vzhledem webu a které jsou odžité v přímém přenosu já–klient. Nejednou jsem plakala dojetím i radostí. Nejednou jsem zažila fakt velké změny a uvědomění u majitelů webů a pochopila jsem, že redesign webu je šance na změnu. Ne jen vizuálu, ale v podnikatelském a osobním myšlení majitele.

Redesign webu má očekávání naprosto překročil. V průběhu se objevily věci, které jsem nečekal, a tak jsem dodělával některé produkty, texty a věci, ale o to profesionálněji teď web vypadá, a posunul jsem se tak strašně moc nejen ve vzhledu webu, ale i ve svém podnikání.

Mohl jsem se na cokoli ptát, co nemuselo souviset jen s designem, ale i s podnikáním, marketingem, s tím, jak působí, a co je lepší pro moje klienty. To bylo úžasné! Přesně tohle jsem hledal.

Taky bylo skvělý, že když jsem věděl, že potřebuješ nějaké materiály, abys pokračovala s redesignem, tak jsem je musel vytvořit kvalitně a zároveň rychle. Během téhle spolupráce jsem udělal věci, které by mi jinak trvaly tak půl roku.

Pokud má někdo Mioweb a online podnikání, tak ty máš přesně to, co takový člověk potřebuje - znalosti systému a grafiky, velké zkušenosti s marketingem a tvůrčí přístup, kdy se naladíš na toho člověka a děláš mu web na míru. Zároveň s tebou člověk přímo při tom redesignu posouvá svoje podnikání a může se leccos naučit. A výsledek je lepší, než v mých představách! :-)

Alexej Byček www.alexejbycek.cz

Redesign webu je jeden z nástrojů, jak se ve svém podnikání posunout dál, ale je to i šance využít ho k tomu posunout se dál i v myšlení a jako osobnost. Ale to už je na každém jednom z nás, jestli tuhle šanci využijeme…

4. STRUKTURA

Tady si troufnu říct, že je fuk, jaký jste majitel a typ člověka a jaký je váš klient, struktura webu musí být bez ohledu na cokoliv vždy jasná, stručná a přehledná. S tím mají nejvíc problém hodně kreativní lidi. Mají spoustu nápadů, tvoří jeden produkt a službu za druhou, napadne je to a ono a vše je geniální a musí se to dát do nabídky. Uf. :) Výsledek je pokaždé stejný – obří struktura, plná ne vždy geniálních :D produktů, ve které se klient ztrácí.

Pro majitele webu to vypadá asi takto: Krásný zdravý košatý strom plný plodů (produktů). Miluje ho, mazlí se s ním, vždyť to je něco, co vytvořil, je to tak trochu on sám.

 

Pro klienta to vypadá takto: Houšť. Mnoho větví, plodů, prodírá se k tomu, co chtěl a cestou to úplně zapomene.

 

A z pohledu mě, jako toho, kdo má web předělat? Vezmu pilu a prořežu to. Majitel krvácí :D, klient je nadšený a konečně může dýchat. Nakonec odlehne i majiteli a je rád, vždyť on se v tom už taky ztrácel. ;)

Logika je základ

Každé struktuře je potřeba vymyslet logiku.

Je to podobné, jako když třeba v dětském pokojíčku máte na hromadě „milión“ věcí – gumičky, pastelky, koníky, lego, věci do školy, oblečení, papíry, odpadky, plyšáky, polštářky…Co uděláte? Určitě to nějak nepostrkáte v rámci pokoje. I když děti tak s oblibou rády uklízí, někam se to dá a hele, podlaha je prázdná, mamííííí, máme uklizeno. :D Tak takhle právě ne!

Vytvoříte si kupičky podle nějaké logiky. Gumičky, sponečky a hřeben dáte k sobě, na druhé hromádce budou výtvarné potřeby, třetí tvoří odpadky a věci k vyhození atd. A potom to vnoříte do pokoje v rámci zón, struktury. Takže lego dáte tam do toho kaslíku vedle postele. Gumičky a hřeben patří do krabičky v té bílé skřínce u stolu. Odpadky se vyhodí do koše pod stolem. A hned to působí jinak. :)

A úplně stejně to funguje na webu. Nejdříve se vymyslí hlavní struktura. Na tu se pak navětví další odvětví. Produkty se roztřídí do logických společných celků a umístí se v rámci struktury. Někdy není tak snadné to vymyslet. Často je to ale tak , že platí osvědčená pravidla a není třeba zas nic nového dlouze vymýšlet. Jsem spíše rozumový a logický typ, takže tohle mi jde. :D

Když máte jasnou strukturu a logiku, pak je vše jednodušší. Když vytvoříte další produkt, víte přesně, kam ho umístit a zachovat tak stále pořádek a přehlednost webu. Na všechny návštěvníky zase web bude neustále působit jako uklizený pokoj – na první pohled vidí, co vše nabízí a zároveň vědí, kde co je a jak se k tomu dostat a vzít si to.

5. OBSAH

Nó, to je náročná disciplína. :D Můžete být skvělá osobnost, mít super produkt, na schůzku se skvěle obléct a připravit, ale když potom nebudete dobře a správně prezentovat a mluvit, vyjde to tak nějak doztracena.

Tady zkratka neexistuje. Je třeba se učit a vzdělávat. Existují kurzy, kde se můžete učit psát – třeba kurzy copywritingu nebo tvůrčího psání. Existují také byznysové kurzy, jejichž součástí je tvorba dobrých prodejních textů.

×krát jsem četla stránky, které byly nuda. Nebo v nich byl majitel tak moc zahleděný do sebe a svého produktu, že klient se tam nenašel. Nebo tam bylo tolik balastu a zbytečností a naopak důležité chybělo. Stránky, které byly rozumové a logické, měly dostatek informací (což je skvělé a je to potřeba), ale nechytly za srdce a nevyvolaly žádné emoce. Stránky, kde jsem vůbec nepochopila, co tím chtěl básník (vlastně majitel) říct. Stránky, které nikam nevedly, neměly žádnou pořádnou výzvu k akci.

Je skutečně obsah král?

Říká se, že obsah je král. Něco na tom bude. Pro mě je to součást balíčku. Není totiž až tak neobvyklé, že narazíte na skvělého obchodníka, který obsah umí. A prodá vám ho i na webu, který je nehezký, nedotažený nebo amatérský. Jenže tam to skončí. Jaký byl web, takový je nakonec i majitel. Nedotáhne věci, které spolu řešíte. Pošle vás kamsi, když potřebujete pomoct a poradit, jeho přístup je nehezký. Když je problém, chová se jako amatér.

Samozřejmě to může platit i obráceně. Web bude krásný, propracovaný, přehledný, má skvělé texty. Ale produkt, který si koupíte, bude shit.

Proto vidím web a jeho obsah jako nádherný nástroj důvěry a věrohodnosti. Té opravdové – takovýhle jsem a můžete ode mě čekat jen to nejlepší. Profesionalitu, osobní přístup, zájem, kvalitu….Je motivací pro to na sobě pracovat, růst a být lepším a lepším každým dnem. Když si uvědomíte, že web jste vlastně vy, některé věci prostě nedopustíte...

6. SAMOTNÝ DESIGN

Jak vidíte, (re)design webu je spojením několika důležitých prvků a esencí. Mnoho webdesinerů vám řekne, že to, aby se web líbil jeho majiteli není důležité, že důležité jsou cíle, konverze.

Já si myslím, že je důležité, aby se web majiteli líbil a aby se na něm cítil dobře. Speciálně u osobních podnikatelských webů, kde celý byznys je o majiteli. A kdo říká, že nelze mít obojí? Cíle i to, že to bude osobní web, který odráží osobnost a duši majitele a jemu samotnému je na něm dobře. Proč volit buď a nebo, když můžeme mít obojí?!…

Design webu je jednou ze zásadních složek profesionality. Pokud sledujete i dlouhodobější cíle, než jen prodat svůj zubní kartáček miliónům lidí, pak dříve nebo později dojdete k tomu, že už nechcete ty vytahané tepláky a česnekovou pomazánku.

Pokud děláte byznys osobně a budujete ho na důvěře a navázání vztahů s klienty, pak chápete, že web jste vlastně vy. Skrz web vstupujete do interakce s klientem. Dělá si na vás první dojem. Vnímá, jestli s ním rezonujete vizuálně, emočně a rozumově. Vnímá, jestli v něm vzbuzujete důvěru a jestli vám vůbec věří. Skrze web a texty vás buď poslouchá a vaše nabídka ho zajímá, nebo odchází.

Design má svoje pravidla

Web nemůže být postaven a vytvořen jen proto, aby se líbil majiteli. Tedy nelze splnit majiteli každé přání.:D Ano, je to o majiteli, jeho osobnosti, je třeba, aby mu tam bylo dobře, ale!…Design má svoje pravidla a ty ani majitel nesmí pohřbít. 

Zrovna v těchto dnech řeším zajímavý případ. Majitelka má web udělaný na zakázku, je po redesignu a na první pohled je krásný. Je vidět, že to dělal někdo, kdo se tím zabývá. Na tom webu jsem byla ×krát. A pokaždé to skončilo stejně – nedalo se tam vydržet. Stránky jsou špatně udělané, všechny jak přes kopírák, takže za chvíli nevíte, kde jste a o co se jedná, totál ztracená jsem byla. Jsou špatně strukturované texty. Špatně udělané kostry stránek, takže se není čeho pohledově a rozumově chytit. Jsou tam rozptylující a zcela zbytečné prvky, takže se po chvíli cítíte unaveni a vůbec vaše pozornost nesměřuje k důležitým faktům a informacím. Call to action prvky splývají. Atd atd.

Web může a má být osobitý, ale také musí design zůstat čistý a neunavit. Spousta kudrdlinek a načančání, zbytečných ploch s citáty a moudrými větami, rotující banery, pohyblivé prvky, špatně zvolený font a další věci, to vše jsou zabijáci designu a vašeho podnikání.

Při tvorbě samotného designu je tedy potřeba zohlednit body, o kterých byla dosud řeč, ale také se držet pravidel pro dobrý design. Jinak to zabijete.  

Titulní strana webu – interaktivní rozcestník

NĚCO PO VÁS MÁM

Možná si teď říkáte: Jó, tohle se mnou rezonuje, tohle mi dává smysl. Pokud jste připraveni jít dál a víte, že je čas odložit tepláky a dovolit si vyrůst, pak je redesign webu správná volba pro vás.

Možná si ale říkáte: Co když to nevidím? Třeba si myslím, jak je můj web úžasný a nejsem s to posoudit, jak na tom opravdu je? Pak je odpověď snadná: požádejte někoho, kdo tomu rozumí a komu důvěřujete o názor. Dovolte si nechat k sobě přijít pohled zvenčí a buďte připraveni s ním něco udělat. Nemá smysl chtít názor, když se pak přu a obhajuji svůj pohled.

Pokud si nejste jisti, jak na tom s webem jste a jste připraveni přijmout názor zvenku a důvěřujete mi, napište mi a napíšu vám:

  • ➤ Co vidím, když k vám na web přijdu.
  • ➤ Zhodnotím vám první dojem.
  • ➤ To, zda se „umíte prodat“.
  • ➤ Dám vám konkrétní typy, co zlepšit v komunikaci se zákazníky.
  • ➤ Posoudím vaši strukturu.
  • ➤ Pobavíme se o grafice.
  • ➤ Řeknu vám, zda působíte jako profesionál a co lze v tomto směru dělat a zlepšit.
  • ➤ Povím vám, zda z vašeho webu cítím vaši osobnost nebo je to jen další z mnoha šablon.

Jak s tím pak naložíte, bude už jen na vás.

Tahle nabídka v hodnotě 1 500 Kč platí ale jen pro 10 z vás! Jen 10 odvážných. A je úplně zdarma.

Tak tato nabídka byla “vyprodána” do 2 hodin od zveřejnění článku. Pokud vás zpětná vazba na váš web zajímá, čtěte zde >> :). 

 

Napsala jsem  pro vás 5minutový TAHÁK

5 NEJČASTĚJŠÍCH FAUX PAS WEBU

Zkontrolujte si svůj web a jednou provždy odstraňte chyby, které mu neprospívají. Je to snadné. 

Chci tahák
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů